Jak rozpoznać zużyte opony? 6 wskazówek

Jak rozpoznać zużyte opony? 6 wskazówek

Zużycie bieżnika, wiek i widoczne uszkodzenia to oznaki zużycia opon. Sprawdź, jaka jest żywotność Twoich opon i kiedy nadszedł czas na ich wymianę.

Głębokość bieżnika – kiedy powinieneś wymienić opony?

Opony ze zużytym bieżnikiem to najbardziej oczywisty znak, że się zużywają. Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Taka opona oferuje o 40% mniejszą przyczepność na mokrej nawierzchni niż opona nowa.

Zaleca się wcześniejszą wymianę opon, aby uchronić samochód przed poślizgiem i aquaplaningiem. Standardowy limit głębokości bieżnika wynosi 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych.

Zużyte opony – widoczne uszkodzenia

W przypadku widocznych uszkodzeń, takich jak rozdarcia, przecięcia lub przebicia bieżnika lub ściany bocznej, należy skontaktować się ze specjalistą od opon. Określi on, czy zużytą oponę należy naprawić czy wymienić.

Jest to konieczne w przypadku oderwania lub uszkodzenia jakiegokolwiek elementu, w tym bieżnika. Jeśli opona ma odsłonięte druty lub jest zdeformowana, należy ją wymienić na nową. Dotyczy to części, która utrzymuje gumę na obręczy.

Kiedy należy zmienić oponę, jeżeli jej zewnętrzna strona nie jest uszkodzona?

Nawet jeśli powierzchnia opony wydaje się nienaruszona, może ona być zużyta i wymaga wymiany. Mogą o tym świadczyć wybrzuszenia lub odkształcenia wzdłuż ściany bocznej. Są to zazwyczaj oznaki pękniętych splotów karkasu.

Zużycie marmurkowe, znane również jako zużycie opony, jest kolejną oznaką zużycia. Zwykle jest ono spowodowane zbyt niskim ciśnieniem w oponach. Jest to widoczne w środkowej części opony, w warstwie butylu. Oponę należy wymienić, jeśli na fałdach wewnętrznych warstw widoczne są wyraźne plamy, odpryski i pęknięcia. Trudno jest wykryć takie uszkodzenia bez zdejmowania gumy z felgi. Dlatego najlepszym sposobem na ich wykrycie jest okresowa wymiana.

W jakim wieku mogą być moje opony, aby zapewnić bezpieczną jazdę?

Jeśli nie ma widocznych oznak zużycia, jak długo może wytrzymać opona? Przy odpowiednim przechowywaniu i konserwacji większość opon może wytrzymać do pięciu lat. Opony starsze niż 5 lat powinny być sprawdzane przez specjalistę przynajmniej raz w roku. Specjalista będzie w stanie doradzić, kiedy należy zmienić opony.

Kiedy nadejdzie ten czas, warto poszukać opon u sprawdzonych dealerów. Najlepiej u tych, którzy mają bardzo duży wybór różnych modeli wszystkich liczących się marek – co pozwala na łatwe porównanie cen.

Sprawdź także: Utylizacja starych opon

Jak mogę sprawdzić, ile lat mają moje opony?

Aby określić wiek opony, nie musisz jednak korzystać z pomocy specjalisty. Wiek opony można określić samodzielnie. Wystarczy spojrzeć na datę produkcji opony. Gdzie znajduje się ta data? To cztery ostatnie cyfry ciągu znaków zawierającego skrót “DOT”, który znajduje się na ścianie bocznej każdej opony. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji. Na przykład 2215 oznacza, że opona została wyprodukowana w 22 tygodniu, czyli pod koniec maja – 2015.

Jak długo można jeździć na jednej oponie, zanim trzeba ją wymienić?

Nie ma prawnych wytycznych dotyczących maksymalnego wieku opony, po którym należy ją wymienić. Struktura gumy zmienia się wraz z upływem czasu i zużyte opony tracą swoje pierwotne właściwości. Opony, które były używane przez ponad 10 lat, są uważane za niebezpieczne i należy ich unikać. Nierzadko zdarza się, że opony starsze niż 7 lub 8 lat są zużyte i nie nadają się do użytku.

Previous Badanie piersi – co warto wiedzieć
Next Jak mądrze wspierać osobę uzależnioną od alkoholu?

Może to Ci się spodoba

80 proc. Polaków przy zakupie samochodu kieruje się głównie ceną

Z badania przeprowadzonego przez Instytut Millward Brown w październiku 2016 roku wynika, że dla 77 proc. Polaków najważniejszym czynnikiem przy zakupie nowego auta jest jego cena. Znacznie mniejszą wagę przywiązują do kosztów użytkowania,

Jest szansa na ograniczenie korków na A4 między Krakowem a Katowicami

Polska spóźniła się z przejściem na elektroniczny system poboru opłat, który działa już w innych krajach UE – ocenia prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej. Zgodnie z zapowiedziami rządu powszechny system dla aut osobowych na

Rośnie zainteresowanie zabytkowymi samochodami

Przybywa pasjonatów klasycznej motoryzacji. Liczba aut zabytkowych wzrosła w ciągu roku nawet o 25 proc. do 55 tys. egzemplarzy. W najbliższych latach eksperci spodziewają się dynamicznego wzrostu. Zakup samochodu to nie tylko realizacja

Elektroniczny pobór opłat rozwiązałby problem zatorów przed autostradowymi bramkami

Od 20 lipca za przejazd autostradą A4 między Krakowem a Katowicami kierowcy nie będą musieli płacić na bramkach. Dzięki urządzeniu A4Go będą mogli uiścić opłatę elektronicznie. To dobra inicjatywa, ale nowy

Samochód z wypożyczalni

Na naszym rynku mamy rzeczywiście wiele wypożyczalni samochodów. Oferty jak się okazuje są różne i nie ma sensu decydować się na pierwszą lepszą jaką będziemy mogli zobaczyć. Czym kierować się

Młodzi kierowcy spowodowali w ubiegłym roku ponad 5,5 tys. wypadków

Młodzi kierowcy mają często zbyt duże zaufanie do swoich umiejętności, a z drugiej strony nie potrafią zapanować nad pojazdem. Za ponad 20 proc. wypadków, do których dochodzi z winy kierowców, odpowiadają młode osoby.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź